cre[a]tive napisał(a):Czuję, iż w którymś z kolejnych postów Ken przedstawi nam zalety ruchu lewostronnego i jego wyższość nad prawostronnym ;-)
Haha, dokładnie
![:super: :super:](./images/smilies/thumbup.gif)
,
I nawet nie będę już dłużej czekał bo widzę, żeście się rozpędzili z tym głosowaniem na prawostronny
![:/ :/](./images/smilies/confused.gif)
Warto zacząć od tego, że ruch lewostronny wiąże się z wielowiekową tradycją, o czym zresztą można poczytać na wikipedii. W starożytności taki typ ruchu był usankcjonowany prawnie przez, jak byśmy to dziś nazwali ustawodawcę. Następnie w średniowieczu znowu rozstrzygnięto tę kwestię w europie koło XV wieku i wynikało to z tego, że w taki sposób po prostu wszyscy jeździli. I tak najpierw papież, a potem kolejni władcy po prostu ustanowili prawnie to co dla wszystkich było od wieków oczywiste.
Natomiast ruch prawostronny to wymysł francuzów. Konkretnie przyjmuje się, że Napoleona Bonaparte, a więc niespełna 200 lat temu. Taka zmiana sytuacji (jak to widnieje na mapce w linku
dkma) to efekt polityczny z dopiero XX wieku! Np w Polsce ruch prawostronny obowiązuje od 1918 roku, a jak wspomniał
Blue, w Szwecji dopiero od 1967 roku, w dodatku stało się to w jeden dzień, nazwany "Dzień H". Do dziś w wielu państwach w których obowiązuje ruch prawostronny pozostało jeszcze, że koleje jadą lewą stroną. M.in. we Włoszech, Danii, Szwajcarii. Wiele osób było pewnie w Hiszpanii to chyba też zauważyły, że tam metro jeździ odwrotnie niż u nas
![:) :)](./images/smilies/smile.gif)
Ale nie tylko z historii wynika przewaga ruchu lewostronnego. Początkowo powody były prozaiczne, bo w końcu większość osób jest praworęcznych tak więc walcząc na kaniach i używając choćby kopii łatwiej im było jechać lewą stroną. Witamy się też prawą ręką więc łatwiej byłoby nam to czynić gdybyśmy się z prawej strony mijali, a nie tak jak jest na skos
![:P :P](./images/smilies/tongue.gif)
.
Poza tym ruch prawostronny od lewostronnego w zasadzie niewiele się różni. Jeśli wziąć pod uwagę koszty zmiany to także byłbym przeciwny jakimkolwiek działaniom, dlatego też napisałem, żeby nie brać tego pod uwagę. Tylko po cóż kurcze było zmieniać ten ruch na prawostronny (nienaturalny)? Np w Islandii koszty przebudowy autobusów oceniono na ponad 33 miliony koron islandzkich, a konieczne zmiany w infrastrukturze wyceniono na 12 milionów. W sumie wymieniono też 5727 znaków. W Szwecji ludzie protestowali przeciwko tej zmianie, podobnie zresztą jak w większości krajów w których jej dokonano. My dzisiaj do takiego ruchu jesteśmy przyzwyczajeni ale musimy pamiętać, że niegdyś, naszym pradziadom został on narzucony! Choćby ze względu na pamięć o ich rozgoryczeniu nie powinniśmy się tak cieszyć z obecnego stanu rzeczy
![:D :D](./images/smilies/biggrin.gif)