Mówi się że Buddyści to ateiści, dlatego że nie wierzą w boga. Czy to znaczy że są to ludzie niewierzący?
Oczywiście nie. Nieco światła rzuca inwokacja jednych z najpoważniejszych nauczycieli Buddyzmu -mahajany. Wierzą w Dhamme.
Przebudzenie wiary w Mahajanę
Aśwagosza
Inwokacja
Przyjmuję schronienie w Buddzie, wielce Współczującym, Zbawicielu świata, wszechmocnym, wszechobecnym, wszechwiedzącym, spełniającym najdoskonalsze uczynki w dziesięciu kierunkach; I w Dharmie, manifestacji jego Esencji, Rzeczywistości, morza Takości, bezgranicznej składnicy doskonałości; i w Sandze, której członkowie prawdziwie poświęcają się praktyce, Oby wszystkie istoty pozbyły się swoich wątpliwości, odrzuciły swoje złe przywiązania i wznieciły właściwą wiarę w Mahajanę, aby linia przekazu Buddów nie została przerwana
Zawartość niniejszej rozprawy
Istnieje nauczanie (dharma), które może przebudzić w nas korzeń wiary w Mahajanę i dlatego powinno zostać objaśnione. Wyjaśnienie zostało podzielone na pięć części. Są to 1. Przyczyny pisania 2. Zarys 3. Interpretacja 4. O wierze i praktyce 5. Zachęta do praktyki i korzyści z niej płynące.
Zjawisko "wiary" w buddyźmie , dla nieco lepiej zorientowanych nie jest obce. Wiara w języku Pali: "saddhā" , w Sanskrycie: Śraddhā) jest istotnym czynnikiem składowym nauczania Buddy – w tradycjach Theravady, a w szczególności w Mahayanie.
Wiara w buddyzmie oznacza formę zaufania Buddzie jako prawdziwie przebudzonemu -oświeconemu przewodnikowi. Zawierzenie jego nauce to zawierzenie Dhmmi). Wyjątek stanowi tutaj bezsprzeczny fakt iż buddyści nie wierzą w charyzmę kogokolwiek. Tak aby wierzyć jak czynią to np chrześcijanie. ( święci, błogosławieni etc)
Gotama często też występował w opozycji do ślepej wiary np kalama sutra, czy innych sutrach.