wp.pl napisał(a):
Rok 2004 ma się już ku końcowi, więc prezentacje wyników Waszych wyborów czas zacząć. Na początek Najlepsze Filmy 2004 roku w polskich kinach.
Jeden film wyprzedził zdecydowanie resztę. Czy już wiecie jaki? Wyniki rankingu przedstawimy w formie galerii.
OTO WYNIKI WASZEGO GÂŁOSOWANIA:
Zaczynamy od miejsca 10. - 'Oldboy'
Miejsce 9. - 'Troja'
Miejsce 8. - 'Pręgi'
Miejsce 7. - 'Pasja'...
Miejsce 6. to kontynuacja przygód pewnej niezbyt rozgarniętej Angielki..'Bridget Jones: W pogoni za rozumem'
Miejsce 5. - 'Ostatni samuraj'
Miejsce 4. - 'Harry Potter i więzień Azkabanu'
I już jesteśmy w pierwszej trójce: na 3. - 'Shrek 2'
Miejsce 2. - 'Kill Bill 2'
I wreszcie zwycięzca Waszego rankingu: 'Władca Pierscieni: Powrót Króla'
A poniżej nasze osobiste typy.
Wybiera Marta:
Przy wyborze MOICH najlepszych filmów starałam się unikać całkowitych oczywistości ? wiadomo bowiem, że wszyscy kochają Shreka i ?Shreka 2?, każdy zachwyca się ?Powrotem Króla? i każdego bardziej lub mniej poruszyła ?Pasja?. Dlatego nie będę ich umieszczała w moim katalogu, gdyż byłby to swoisty owczy pęd.
Z drugiej strony, miałam problem z wybraniem kryterium ? bo jak porównać świetną komedię sensacyjną, jaką z pewnością jest ?Vinci? z zabawnym i ważnym ?Fahrenheitem 9.11?? Dlatego przyjęłam kryterium najbardziej kontrowersyjne ? skrajny subiektywizm. Oto filmy, których z jakichś powodów nie zapomnę, które zmieniły mnie lub były i już wiem, że będą dla mnie ważne (kolejność oczywiście nieprzypadkowa):
10. Przed zachodem słońca ? za część pierwszą tej opowieści i za to, że druga nie jest gorsza i pięknie, cudownie, niejednoznacznie się kończy!
9. Monster ? za to, że to wcale nie o mordującą mężczyzn Charlize chodzi w tytule, za tak naprawdę piękną historię miłosną i za niezwykłe kreacje Theron i Ricci.
8. Upadek ? ponieważ zupełnie nie zgadzam z opinią, że opętany manią wielkości, bezwględny, niezważający na nic i pozbawiony skrupułów Hitler jest bardziej ?ludzki? bo ręce mu się trzęsą. Wręcz przeciwnie ? jego rola w tym szaleństwie jest przez to dla mnie jeszcze bardziej przerażająca.
7. Trio z Belleville ? przede wszystkim za psa, który jest najbardziej ludzką z postaci, za babcię, która ma cudowny wewnętrzny spokój i za genialne przedstawienie nam, czym jest szczęście.
6. Dziewczyna z perłą ? za wyrażenie wszystkich najważniejszych emocji między kobietą i mężczyzną zupełnie bez słów.
5. Mój Nikifor ? za Krystynę Feldman, za wiarę, że warto iść pod prąd i warto poświęcić się Sztuce, nawet, jeśli sami jej nie tworzymy.
4. Pręgi ? nie za zakończenie, które jest jakby trochę zbyt ?proste?, ale za niejednoznaczną postać ojca, za wiatraczek i za zauważenie że nie zawsze chodzi tylko o bicie.
3. Wesele ? za przerażająco prawdziwą wizję Polski, za genialne aktorstwo, genialny montaż i wyrazisty światopogląd.
2. Między słowami ? za precyzję, piękną, wręcz przepiękną, a niby tak banalną historię, za delikatny dotyk, niepatrzenie sobie w oczy i genialne wręcz zakończenie.
1. Old Boy ? tutaj kilka słów nie wystarczy. A na więcej nie ma miejsca. Dlatego powiem tylko tyle ? to zdecydowanie jeden z najlepszych filmów, jakie w życiu widziałam. Idealnie wielopłaszczyznowy, głęboki, precyzyjny. Dla pesymistów ? obraz Siły Wyższej, która wciąż się nami ?bawi?, bo Jej ?się nie udaliśmy?, a ze zawsze każdy z nas robi coś, za co można go ukarać, tylko Jej te zabawy ułatwiamy. Dla optymistów ? opowieść o pogodzeniu się ze sobą i łatwości, z jaką każdy z nas potrafi sobie wszystko wytłumaczyć. Dla miłośników zwykłej sensacyjnej wręcz intrygi ? genialna ?przekrętka?, dla kinomaniaków ? świeży, nowy pomysł. Słowem ? wszystko w jednym.
Wybiera Jacek:
10. Pręgi i Mój Nikifor - 'Pręgom' za znakomity i wyrazisty debiut w polskim kinie oraz co najmniej trzy świetnie role: przede wszystkim Krystyny Feldman w 'Nikiforze', ale także Michała Żebrowskiego i Jana Frycza w 'Pregach'.
9. Wesele - za naprawdę dobry scenariusz (co w polskim kinie nie jest normą) i pomysł na opowiedzenie tej historii, także za przemyślną strukturę narracyjną i zdjęcia, bardzo dobry montaż i grę aktorską, dla mnie to najlepszy polski film 2004.
8. Monster przede wszystkim za Charlize Theron, ale także za niebanalną i okrutną historię miłosną.
7. 21 gramów - za ciekawy scenariusz, świetną grę aktorską i zdjęcia, wyśmienitą reżyserię, twórca 'Amores Perros' spokojniejszy i poważniejszy, ale ciągle z klasą.
6. Między słowami - wyśmienite kino na luzie, historia niby o niczym, niby nic się tam nie dzieje, a jednak oglada się ją z przyjemnością, dodatkowy plus za fajną muzykę i super plus za uratowanie takiego świetnego aktora jak Murray od zapomnienia!
5. Oldboy - Wejście Smoka czyli mocne azjatyckie uderzenie! Gdyby troszkę poprawić drobne niedociągnięcia scenariusza (sorry! może przesadzam, ale nie wszystko w 100% mi grało), a zdjęcia i montaż bardziej zgrać z rytmem opowieści byłoby arcydzieło!
4. Shrek 2 za sequel, który bawi równie znakomicie, co pierwowzór.
3. Miasto Boga - wciągająca i niezwykle dynamiczna historia znakomicie sfilmowana, wyreżyserowana i zagrana przez aktorów w większości nieprofesjonalnych. Dlaczego u nas nie może powstać taki film?
2. Powrót - film nie dla każdego, ale na mnie zrobił piorunujące wrażenie. Kameralna opowieść, perfekcyjna w każdym elemencie filmowego warsztatu. Historia niby opowiedziana już tysiące razy, a jednak ten film zaskakuje. Historia niby prosta, a jednak ważna, znacząca, pełna emocji i mądrych treści (czytaj - z inteligentnym przesłaniem).
1. Władca pierścieni: Powrót Króla - co tu dużo gadać? Kamień milowy w dziejach kina. Jedno z najważniejszych dzieł literatury (niektórzy mogą mówić, że tylko popularnej, ale to nieprawda) doczekało się znakomitej ekranizacji. Peter Jackson pokazał, że wielkim reżyserem jest i wielkich sobie dobrał współpracowników. Mieć wielki budżet i stworzyć wielki film to też jest wielka sztuka.
A w wypadku takiego rankingu co macie do powiedzenia?